Mama Akena - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu Mama Akena - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

Mama Akena

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 Mei 2013 | Oeganda, Jinja

Afgelopen maand heb ik (dankzij mijn ouders) alle medicatie voor kleine John(5) en Akena(2) (zie blog halfway) kunnen betalen, de jongens gaan zichtbaar vooruit maar zijn er nog lang niet. Na 4 weken twee keer per dag naar ons huisje te komen voor de medicijnen heb ik afgelopen week met mama Akena afgesproken dat ze dit nu zelf kan doen. De afgelopen weken heeft ze namelijk wel laten zien dat ze dit kan en ik vertrouw er ook wel op dat ze het doet. Twee weken geleden hebben we mama Akena 15.000 ush (5 euro) gegeven als micro krediet. Hiermee kon ze groente kopen op de grote markt in de stad die ze hier in het dorp met winst kan verkopen door langs de huizen te gaan. Afgelopen week kwam ze ons trots de winst laten zien van de afgelopen twee weken. Ze had 26.000 shilling verdiend in twee weken, in onze ogen klinkt 8 euro in twee weken niet zoveel, maar hier kon ze wel twee maanden huurachterstand mee weg werken.

Om mama en de kleine John een beetje te ondersteunen betaal ik voor de komende twee jaar de schoolfees + upkeep zoals boeken, uniform en schoenen. Op die manier hoop ik dat mama Akena door kan gaan met het verkopen van de groente, ze goede voeding voor de kids kan kopen en misschien een heel klein beetje geld kan opsparen. Twee jaar schoolfees + upkeep zal in totaal ongeveer 35 euro kosten...

Mama Akena is een sterke vrouw die ons nooit ergens om heeft gevraagd, die hard werkt en die ontzettend veel van haar kinderen houd. En dat is erg fijn om te zien in een land waar de kinderen voor je deur met een stok in elkaar worden gemept en veel mensen erg makkelijk bij de Mzungu aankloppen voor ‘assistence.’

Maar ook Mama Akena heeft haar verhaal, ze vertelde dat ze al 13 jaar HIV/Aids heeft en dat haar man hem is gesmeerd toen John 3 weken oud was. Kleine Akena blijkt niet haar zoon te zijn maar het kindje van een nichtje die zwanger raakte op haar 15e en het kind thuis heeft achtergelaten. Nu zorgt mama Akena voor hem alsof het haar eigen kind is terwijl ze zich niet eens 3 maaltijden per dag kan veroorloven. Ze deelt van wat ze niet heeft…

Terwijl ze dit alles vertelde en Jones voor me vertaalde moest ik moeite doen niet te huilen. Niet alleen het verhaal van deze sterke vrouw raakte me, maar ook de openheid en eerlijkheid waarmee ze het vertelde. De dapperheid die ze toonde toen ze voor een Aidstest ging terwijl haar man het haar verbood en de liefde voor het kind dat niet van haar is. De angst was in haar ogen te lezen toen ik vroeg of John ooit op Aids was getest. Mama Akena is een dankbare vrouw, maar na vanavond ben ik haar dankbaar, want wat kan ik veel van deze vrouw leren. De kracht, het doorzettingsvermogen, de liefde en de hoop die deze vrouw heeft, ik mag hopen dat ik ooit maar half zo sterk word als zij. Tijdens het gesprek kon ik me groot houden, maar vanavond huil ik van binnen…

Omdat ik zie dat deze vrouw echt haar best doet en alle kansen die ze krijgt met beide handen aanpakt zou ik haar heel graag nog op een andere manier helpen. Geitenvlees is hier erg populair en met het houden van geiten valt dus best een beetje geld te verdienen. De geiten kan je fokken, de kleintjes op laten groeien en de grote verkopen voor het vlees. Het voordeel van geiten is dat er geen extra geld voor voeding nodig is omdat ze gewoon het gras langs de kant van de weg eten.

Ik zou het fantastisch vinden om deze vrouw twee geiten en een bok te kunnen geven, maar daar heb ik wel een beetje hulp bij nodig… Een goede geit kost hier tussen de 120.000 en de 150.000 ush, dus ongeveer tussen de 40 en de 50 euro. Voor dat geld heb je een jonge geit die al wel volwassen genoeg is om kleintjes te krijgen. Ik hoop dat er mensen zijn die bereid zijn een klein stukje geit te doneren aan een moeder die een kans verdiend, voor zichzelf en haar 2 kleine kinderen…

Voor diegene die willen helpen, stuur even een mailtje naar ellenoudijk@hotmail.com en dan stuur ik je mijn gegevens..

Liefs Ellen

  • 29 Mei 2013 - 07:52

    Corine Den Toom:

    Hoi Ellen,wat een heftig verhaal zeg,ook voor jou om dit zo van dicht bij mee te maken allemaal.

    Graag zal ik wat geld over willen maken,je verhaal raakt me erg.

    Ik hoor graag van je,en veel Zegen daar nog toegewenst.

    gr Corien

  • 30 Mei 2013 - 16:57

    Oom Teun En Tante Janny:

    Hoi Ellen ,wat een triest verhaal,is dit voor jou wel vol te houden?
    Wat hebben wij het dan rijk! Wij willen jou ook wat doneren ,laat ons even weten hoe?
    Heel veel sterkte de laatste maanden.
    Liefs Oom Teun en tante Janny.

  • 04 Juni 2013 - 14:17

    Hans:

    Hoi Ellen,
    Wat een verhaal weer. Ik snap dat je zo nu en dan wel erg met je eigen grenzen geconfronteerd wordt. En schaam je niet om van buiten ook een potje te janken hoor. Wat een triestheid.
    Het zet je hier wel weer aan het denken en relativeren.
    Ik doe graag een geit doneren hoor.
    Groetjes Hans.
    PS je onderzoek verzoek loopt ok en de zaak lijkt rond. Maar dat hoor je wrs wel van Renske.

  • 05 Juni 2013 - 13:58

    Mirjam:

    Heel El!

    Wat super tof om te horen dat je zoveel geld hebt gekregen! Ik wilde het ook nog met mijn ouders overleggen maar het is al niet meer nodig zie ik. Tenzij je nog een 'project' hebt! We steunen je graag! Zelf zou ik je wel willen steunen met verslagen of iets dergelijks. Succes met de laatste loodjes in ieder geval!

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Eindelijk terug!

Eindelijk terug ...

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Alsof het niets was..

05 Augustus 2013

I'll be back

28 Juli 2013

De glimlach van Fred

20 Juli 2013

Beautiful Uganda

13 Juli 2013

Begin van het einde
Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 65977

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: