It’s bin a week - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu It’s bin a week - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

It’s bin a week

Door: Ellen Oudijk

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Februari 2013 | Oeganda, Jinja

Het is ondertussen al weer meer dan een week geleden dat ik lande op Entebbe airport, en ik heb afgelopen week vooral veel bekende dingen gezien en gedaan, maar ik heb ook het eerste toeristische tripje er al weer opzitten. Kortom, genoeg te vertellen!

Afgelopen week begon minder goed, na 3 dagen zat ik namelijk al ik de kliniek.
Toen ik maandag wakker werd had ik een muggenbult op m’n kuit, in principe geen reden om de dokter te bezoeken zou je zeggen. Het vervelende was alleen dat deze ‘muggenbult’ bleef groeien, nu is het wel vaker zo dat muggenbulten op vakantie bijvoorbeeld ook groter zijn, geen reden tot zorg dus. Maar toen deze muggenbult zich woensdagochtend had ontwikkeld tot een rode en warme harde schijf van een cm of 12 doorsnee zijn we toch maar even naar de kliniek gegaan… Er is bloed geprikt en de conclusie was dat ik waarschijnlijk door ‘iets’ ben gebeten en dat daar een infectie in is gekomen. Eerst wilde ze we in het ziekenhuis aan het infuus leggen maar dit zagen Paul en ik niet zo zitten, toen dus met een lading antibiotica naar huis gestuurd. Ondertussen is de infectie helemaal weg en ben ik weer van de antibiotica af. Ik had nog wel een grappig gesprekje dat ik even met jullie wil delen;

Doctor: is it painful?
Me: If I press on it, it is, But otherwise it isn’t.
Doctor: Oke, so you take paracetamol
Me: Why do I need a painkiller if it doesn’t hurt
Doctor: but you said it hurts when you press it
Me: yes, so I just don’t press it

Verder heeft een andere arts we de Afrikaanse naam Nagawe gegeven, volgens hem behoor ik hiermee tot The Monkey Clan, hij zou zelf ook tot deze clan behoren en vond het reuze grappig. Ik weet nog niet of dat ik deze Afrikaanse naam nu als een compliment moet beschouwen of niet…

Ook heb ik afgelopen week natuurlijk Home Sweet Home bezocht, het was heerlijk om alle kinderen weer te zien en ook al is het weeshuis verhuisd, het voelde toch weer een soort van vertrouwd om er te zijn! Daar zal ik het komende half jaar nog wel een paar keer te vinden zijn ;)

Afgelopen weekend zijn we met Paul en een aantal andere vrijwilligers twee dagen naar Sipi Falls geweest. Hier was ik vorig jaar niet geweest dus het was leuk om het te zien. Sipi falls zijn drie watervallen, ze zijn niet bijzonder spectaculair maar gewoon wel onwijs mooi om te zien. Ik zal proberen wat foto’s toe te voegen en anders komen die van de week als ik in het internet cafe zit.

Tot op vandaag ben ik samen met Edward, een andere vrijwilliger, in Bukaya bij Paul en Willem verbleven. Maar vanmiddag hopen we te verhuizen naar ons eigen huisje in Mafubira, een klein dorpje naar Jinja. Dit is vlak bij Mpumudde en Makenke, waar de straatjongens wonen. ( een hoop moeilijke woorden die jullie niet hoeven te onthouden hoor ;)

Vandaag ben ik ook voor het eerst met mijn stage begonnen, ik heb de straatjongens afgelopen week al wel een aantal keer ontmoet. Maar de komende weken zal ik eerst bij wat andere organisaties een weekje meekijken. Er zijn in Jinja nog een paar organisaties die op hun manier zorg dragen voor straatkinderen, ik vind het erg interessant om rond te kijken en te zien hoe de zorg voor straatkinderen in en rond Jinja is geregeld. Vandaag voor het eerst bij Jinja Connexion geweest, dit is een plek waar op het moment veel parttime straatkinderen komen. Dit zijn kinderen die ’s nachts wel een plek hebben om te slapen maar de rest van de dag de straat op worden gestuurd. Ze krijgen hier naast drie maaltijden ook onderwijs en creatieve activiteiten aangeboden. Ik zal hier tot het einde van de week meelopen om te bekijken wat ze doen en hoe ze werken.
Kortom een bewogen week, maar over het algemeen gevuld met veel leuke dingen. Ik ben blij dat ik nu echt met mijn stage ga starten want ik weet nog niet zo goed wat ik met mijn lege momenten moet, voornamelijk omdat ik dan toch aan thuis ga zitten denken wat ik eigenlijk toch wel een beetje mis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet echt herken van vorig jaar, dus dat vind ik soms wel lastig. Maar goed, de beste remedie voor mij is om vooral maar gewoon lekker bezig te blijven en niet al te veel na te denken.

Liefs Nagawe



  • 19 Februari 2013 - 13:11

    Bert:

    Hoi Ellen,

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt joh!
    Ik heb je brief uitgeprint zodat Dylan hem kan voorlezen voor de cliënten.
    Veel succes en plezier!

    Bert

  • 19 Februari 2013 - 13:17

    Lisa:

    Hoi Ellen, rot om je verblijf gelijk te beginnen in de kliniek, gelukkig is het alweer over. Heel veel succes met je stage, klinkt heel gaaf! x

  • 19 Februari 2013 - 14:57

    Fam. Van Den Dool:

    hallo ellen, leuk om te lezen dat alles goed gaat. Op de muggenbult na he.!
    We wensen je succes met je stage. en geniet ervan.

  • 19 Februari 2013 - 15:08

    Renske:

    Klinkt helemaal top!!

    Xxrens

  • 19 Februari 2013 - 16:09

    Anneke:

    ha Ellen,
    Fijn dat het goed voelt daar zo ver weg van Waddinxveen. Onze Dick hoopt maandag af te reizen naar Zuid-Soedan, maar ja dat is toch nog een flink eind bij jou vandaan zo'n 500 km ??
    Ik wens je veel plezier en een goede stage, want dat is tenslotte je doel.
    Gods zegen toegewenst en kijk uit voor muggen;)
    Anneke

  • 19 Februari 2013 - 20:15

    Maria:

    Ha Ellen,

    Leuk om weer een berichtje te lezen. Gelukkig is je 'muggenbult' weer helemaal verdwenen! Hopelijk vindt je snel dingen om te doen zodat de tijd sneller voorbij gaat. Veel zegen!

    Groetjes,
    Maria

  • 19 Februari 2013 - 22:15

    Anja :

    Dag Ellen,
    Wat leuk om je verslag te lezen, fijn dat het weer beter met je gaat en je met je stage bent begonnen.
    Ze boffen daar maar met zo'n enthousiaste meid, succes en veel plezier!! We denken aan je!
    Groetjes Anja

  • 20 Februari 2013 - 21:24

    Heleen:

    Hoi Ellen,
    Leuk om je verslag te lezen, veel succes met je stage en veel plezier met de leuke dingen!!
    Groetjes, Heleen

  • 27 Februari 2013 - 20:08

    Rein En Wil:

    Ha Ellen,
    Leuk om je weer te gaan volgen, je heb gelijk al weer veel meegemaakt. Heel veel sterkte en Gods nabijheid toegewenst en hou vol!!!
    Hartelijke groeten,
    Rein en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Eindelijk terug!

Eindelijk terug ...

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Alsof het niets was..

05 Augustus 2013

I'll be back

28 Juli 2013

De glimlach van Fred

20 Juli 2013

Beautiful Uganda

13 Juli 2013

Begin van het einde
Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 65954

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: