Terug in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu Terug in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

Terug in Oeganda

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Januari 2011 | Oeganda, Kampala

Terug in Oeganda en terug in de warmte, want o wat heb ik het koud gehad in Nederland. En dan te bedenken dat het niet eens vroor!

Maar goed, behalve dat ik het koud had valt er natuurlijk nog wel meer te vertellen over mijn weekje Nederland. Ik heb namelijk een erg goede tijd gehad in Nederland. Het was fijn om bij de crematie van mijn oma te kunnen zijn, en om deze dagen samen met mijn familie door te brengen. Gelukkig had deze week ook nog een andere kant. Toen ik vrijdag onderweg naar het vliegveld was, hier in Oegand belde mijn broer, dat ik tante was geworden van een prachtig nichtje. Haar naam is Esther en ze helemaal gezond:D
Het was heerlijk om een weekje van Esther te kunnen genieten, vooral omdat ik me er op had ingesteld dat ik haar pas in mei voor het eerst zou zien.

verder was het natuurlijk erg fijn om alle familie en vrienden te zien, lekker Nederlands te eten en te douchen onder een warme douche.

De vlucht terug is verder ook prima verlopen. Ik had hier in Entebbe even moeite om in het donker mijn taxichaufeur te vinden, want om eerlijk te zijn lijken ze nog steeds een beetje op elkaar. Nu mijn eerste dagje Uganda er weer opzit voelt het alsof ik niet ben weggeweest. Het was erg leuk dat toen ik vanmorgen uity mijn bed kwam de kinderen me letterlijk om mn hals vielen.. dat was wel weer even goed voor mn ego:)

verder is het hier nog steeds vakantie en gaan de kinderen over 2 weken weer naar school. Ze gaan naar een nieuwe school, een betere school. Hier krijgen ze les van 7 tot half 5, i.p.v. 8 tot 12 op de vorige school. Ik denk dat het heel goed voor de kinderen is. Al zullen ze er wel even aan moeten wennen, zeker de jongere kinderen. vandaag heb ik de kinderen een dropje laten proeven, en al hebben de meeste hem keurig opgegeten, ze waren er niet allemaal even veel van gecharmeerd.. het is en blijft natuurlijk ook een typisch smaakje..

Ik had belooft nog een stukje over kerst te schrijven.. dus bij deze een korte samenvatting van kerst en oud en nieuw.

kerst begon met de kalkoen die geslacht moest worden, deze eretaak ging naar Wijnand, want hij was ook degene die de kalkoen had gekocht. Gelukkig was Wijnand zo dapper en hadden we op eerste kerstdag een heerlijk stukje vlees op ons bord. De kerstdagen waren erg gezellig, we zijn naar de kerk geweest en hebben een kerstfilmpje gekeken met de kinderen. Tweede kerstdag word hier eigenlijk niet gevierd, want zelfs in de kerk werd er geen aandacht meer aan besteed. Zelf hebben we met de kinderen nog wel een kerstfilm gekeken, om een beetje in de sfeer te blijven.

Oud en nieuw begon met de kip die geslacht moest worden, helaas ging de eretaak dit keer naar mij, want dit was wel echt vrouwenwerk.. Als je mij in Nederland had gevraagd een kip te slachten weet ik niet of dat ik het had gedaan, maar ja in ben hier in Oeganda en hier is het de normaalste zaak van de wereld, waarom dus niet.Uiteindelijk heb ik zijn keel doorgesneden met hetzelfde mes als waarme de dag daarna de annanas weer mee werd gesneden. Daar moeten we maar niet al te veel over nadenken. Doordat 1 van onze kinderen, David, in het ziekenhuis lag met malaria liep oudjaarsdag wel wat anders dan verwacht. Het kampvuur hebben we een dagje opgeschoven maar we hebben wel een leuke film gekeken en sterretjes afgestoken. Het was erg gezellig. En omdat je lekker bezig ben en het gezellig hebt met de kinderen, heb je eigenlijk ook geen tijd om thusi te missen. Al met al heb ik erg leuke en gezellige feestdagen gehad.

Toen ik vorige week vrijdag in de taxi naar het vliegveld zat, had ik ontzettend de hik. Waarop mijn taxichauffeur zei dat ik op een citroen moest zuigen. Ik keek hem even bedenkelijk aan en vertelde hem daarna dat ik helaas geen citroen bij me had, maar dat ik zijn tip zou onthouden. Toen ik zelf dacht dat ik dit vreemde idee wel aardig afgewezen had, begon deze aardige man hevig in zijn zakken te graaien.
Waarna hij, je raad het waarschijnlijk al, een hele kleine groene citroen te voor schijn haalde. Ik moest even slikken maar dacht toen weer, ach waarom niet, ik ben in Oeganda.het was een heel gevecht om de citroen open te krijgen, maar ik kan jullie vertellen dat een kleine groene citroen niet minder zuur is als een gele, helaas. Bah wat was dat smerig.. Maar eerlijk is eerlijk, na twee keer aan de citroen gezogen te hebben was mijn hik weg.. Toch vraag ik me nog steeds af waarom mijn taxichauffeur een citroen in zijn borstzak had zitten...

Dit was het wel weer een beetje.. Bedankt voor alle reacties, bericht uit Nederland is altijd leuk:)

De groetjes en tot het volgende reisverslag!

  • 15 Januari 2011 - 17:50

    T.Coby:

    'k had net een mailtje af, naar je pa en ma ,om te vragen of je goed was aangekomen en kreeg direct erna antwoord door jou reisverslag.
    Fijn dat alles goed gegaan is.
    Bedankt voor je bericht,we zien het al voor ons een zuur gezicht en een bloederige maaltijd.gr. van ons 3

  • 15 Januari 2011 - 17:51

    Mcb:

    Ha ellen, fijn dat je weer veilig bent aangekomen. Gods zegen voor de komende periode toegewenst!
    Vriendelijke groet van ds. Batenburg

  • 15 Januari 2011 - 22:19

    Mariëlle:

    Stoer hoor, van die kip! Maar die foto van die afgehakte kop... *kots*

    Geniet van je tijd daar, meis!

  • 17 Januari 2011 - 14:51

    Catharina Zijderhand:

    Hoi Ellen,

    Ik heb weer even de tijd genomen om je verslag te lezen. Gelukkig halen wij onze kalkoen en kippen bij de poelier, maar ik vind het wel erg dapper dat je de kip heb geslacht en ook nog heb opgegeten.
    Van Angela moest ik zeggen dat je haar gaaf zit!! Wel hoop ik dat het niet meer jeukt.
    Nog veel plezier daar en bedankt voor weer een verslag.

    Hartelijke groeten,

    Familie Zijderhand

  • 20 Januari 2011 - 15:02

    Rens:

    Hee meis,

    we hebben elkaar natuurlijk al even kort gesproken. Maar fijn dat je weer helemaal op je plekkie zit! Was fijn om je te zien, maar ik wist dat je missie nog niet volbracht was daar aan de andere kant van de wereld.

    Je verteld je verhalen altijd zo heerlijk (ik kan me namelijk ook helemaal inbeelden in hoe je dingen zou zeggen: op welke manier enzo)

    Ik ben blij dat ik je gezicht niet hebben kunnen zien, toen je aan die citroen zoog, hahaha!

    Gods zegen!

    Liefs,
    Rensie

  • 29 Januari 2011 - 17:55

    Rein En Wil:

    Hoi Ellen,
    Leuk om je verhaal te lezen, zo maak je nog eens wat mee. We kijken uit naar je volgende belevenissen. Een fijn tijd toegewenst.

    Rein en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 65959

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: