De tijd vliegt! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

08 December 2010 | Oeganda, Kampala

Hallo daar!

Weer een berichtjes vanuit het warme maar momenteel natte Uganda. Het regenseizoen is officieel afgelopen maar we hebben nog buien waar je U tegen zegt. Na zoon regenbui lopen alle Ugandezen in dikke truien of zelfs winterjassen… ongeloofelijk. Bijgevoegd een foto van Rachel in het huis, tijdens een regenbui..

Vorige week zaterdag hadden we graduation van de 4 oudste kinderen. Ze gingen van de Nursery school naar de Primary school. Zeg maar van de kleuterklassen naar groep 3. Dit word uitgebreid geviert met dansen, zingen en speeches.. wat wat dat een lange dag.. Maar wl heel leuk om de kinderen te zien dansen en zingen. Kinderen in Uganda zijn ongeveer 6 jaar oud als ze naar de Primary school gaan. Omdat een aantal kinderen bij Home Sweet Home pas naar school zijn gegaan toen ze hier kwamen wonen zijn onze kinderen ouder. Gift is 11 en zit dus in de klas bij kinderen van 6. Verder zie je erg veel verschil met het niveau van kinderen in NL en kinderen hier. Er word veel meer van de Nederlandse kinderen gevraagd, het niveau ligt veel hoger. Valentine is 5 jaar en komt met tellen nog niet verder dan 15. Daarnaast stellen ze heel veel vragen over dingen waarvan ik verwacht dat ze die allang weten. De kinderen gaan 4 uur per dag naar school.

Maar nu is het vakantie, ruim 2 maanden lang. Wat dus betekend dat alle kinderen de hele dag thuis zijn, en dat is best een drukke boel. We proberen ze met wat activiteiten een beetje zoet te houden. Daarnaast hebben ze fietsen gehad voor sinterklaas, ze vinden ze helemaal geweldig. Het gevolg is wel dat je de hele dag huilende en vechtende kinderen heb omdat de fietsen delen toch nog wel lastig is.

Ook kerst komt er bijna aan. Ons feestmaal loopt al 3 weken in de tuin.. Deze kerst hebben de kinderen geluk, dankzij Wijnant de andere vrijwilliger hebben we deze kerst Kalkoen. De kinderen hebben erg veel zin in kerst en blijven maar vragen hoe veel nachtjes het nog duurt.

Vorig week ben ik met Wijnant naar The Source of River Nile geweest. Dit is het punt waar het Victoriameer over gaat in de rivier de Nijl, die uiteindelijk doorstroomt naar Egypte. Het was leuk om te zien maar niet heel bijzonder. Zaterdag ga ik met Wijnant 4 dagen naar Murchison Falls Nationaal Park. Dit is een Wildpark waar behalve een heleboel dieren ook de Murchison watervallen zijn, deze schijnen erg mooi te zijn. Ik ben erg benieuwd en zal achteraf hopelijk een paar mooie plaatjes kunnen uploaden.

Ook zijn we deze week met 3 van onze kinderen naar de Aids kliniek geweest, voor controle. We hadden een afspraak staan voor een bepaalde dag, toen we daar kwamen werd ons verteld dat we morgen maar even terug moesten komen.. oké dat doen we dan maar. Gelukkig was alles goed met de kinderen.. Kinderen met Aids moeten om exact 7 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds hun medicatie, dit is heel belangrijk om de Aids/HIV onder controle te houden.

Eigenlijk wil ik zoveel vertellen, over Boda drivers die naar iedereen toeteren en vervolgens heel hard roepen I have a Muzungu!, en over buren die hun geiten laten grazen tussen hun mais dat bijna geoogst kan worden. Maar ik kan gewoon niet alles opschrijven, daarom probeer ik maar veel foto’s te maken, ook omdat een foto soms meer zegt dat 1000 woorden.

Met mij gaat het verder heel erg goed, ik voel me prima en heb de laatste week helemaal nergens meer last van. De tijd gaat hier zo hard, ik ben morgen namelijk al weer 5 weken weg! Dat betekend nog maar 4 maanden en een week hier in het weeshuis. Ik kan me voorstellen dat dit voor jullie heel lang klinkt maar zoals ik al zei, de tijd gaat zo snel. Voor dat ik vertrok uit Nederland leek 6 maanden bijna een eeuwigheid, nu voelt het als gewoon 6 maanden en ik weet zeker dat ze komende maanden top worden.

Bedankt voor het lezen weer en ik hoop volgende week wat foto’s van Giraffen en leeuwen te kunnen plaatsen:)

Groetjes Ellen

PS: Ik heb van de week ook een filmpje geupload, ik denk dat hij voor zich spreekt!
PS2: Mijn internet valt ongveer om de 30sec weg. Ik zal morgen foto's proberen te plaatsen.

  • 08 December 2010 - 18:50

    Ellen:

    Meid,
    leuk je verhalen te lezen..
    geniet ervan daar & wees vooral een stralend lichtje:D.

    Liefs Cobi

  • 08 December 2010 - 18:55

    Rens:

    Hee El!
    Wat een mooie verhalen joh!! Ook de foto's zijn super! We zouden binnekort eens echt moeten gaan mailen en msn'en!
    De tijd gaat idd snel, des te meer reden om er extra van te genieten!!
    Geef die kids een dikke knuffel van me!!

    Liefs,
    Xx rens

  • 08 December 2010 - 20:04

    O.gerard-t.coby-ron:

    hoi ellen, watzijn wij jaloers op het temperatuurtje bij jou, het is hier wanten, mutsen en sjaalweer. ook vonden we je filmpje erg leuk. je ziet en beleeft zo wel erg veel hè. gr. van ons 3.

  • 09 December 2010 - 17:49

    Johanneke Vermeulen:

    Hoi Ellen,
    Doen jullie daar ook al aan sinterklaas! Gezellig hoor! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en je weer aardig opgeknapt bent. Dat de tijd snel gaat, geloof ik graag! Je doet zoveel indrukken op... Heel veel succes de komende tijd nog daar en geniet er bovenal ook van!
    Groetjes, Johanneke

  • 09 December 2010 - 23:33

    Maria:

    Heej Ellen,
    Wat zou ik graag met je ruilen, maar jij denk ik niet met mij;) tKlinkt allemaal erg leuk en gezellig. Ook super leuk dat je dingen in de omgeving kunt zien. Olifanten en leeuwen in het echt zien, is echt fantastich! Enjoy!
    Groetjes! Maria

  • 12 December 2010 - 13:20

    Nel:

    Dag Ellen,

    Vandaag je verslag gelezen foto`s en filmpje gezien die kids lijken wel elastieke benen te hebben. Wat zijn wij dan houten klazen. Veel plezier verden en fijn dat het goed gaat met je.
    groetjes, Nel Veenman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 65957

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: