Mzungu Mzungu! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu Mzungu Mzungu! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

Mzungu Mzungu!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 November 2010 | Oeganda, Kampala

Dit is wat ik eigenlijk elke dag hoor. Kleine kinderen die achter je aan lopen, grote kinderen die naar de zwaaien en volwassenen die je aanstaren alsof je van Mars komt. En allemaal maar roepen, Mzungu Mzungu How are you!? Soms krijg ik de neiging om ze te vertellen dat ik een naam heb, en geen Mzungu of te wel ‘Blanke’ heet. Maar soms is het ook wel schattig als je je omdraait en er lopen 2 kleine meisjes achter je aan, hopend op een antwoord. Als we in Nederland iemand ‘Zwarte’ noemen, is dat toch wel als scheldwoord bedoeld. De Mensen vinden het hier gewoon heel bijzonder een blank iemand te zien, en er is natuurlijk niets leuker dan wanneer die Blanke ook nog eens hallo tegen je zegt:) Gelukkig zijn onze kinderen wat meer aan Mzungu’s gewend. Er stonden een paar buurt kinderen langs de compound Mzungu naar mij te roepen, waarop David(4j) tegen me zei: You’re not a Mzungu, you’re auntie Ellen!!

In Entebbe woont er trouwens best een grote groep Nederlanders, voornamelijk bloemenkwekers, kennelijk groeien de bloemen met dit weer beter dan in NL, vreemd…
Of je hier verder buitenlandse afrikanen ziet, weet ik niet want ze lijken nog steeds allemaal een beetje op elkaar. Wat je hier wel veel ziet zijn Indiërs. Wat ik heb gehoord is dat bijna alle supermarkten in de omgeving van Indiërs zijn, ze schijnen beter zakelijk inzicht te hebben dan Ugandezen.

Zoals jullie op de foto kunnen zien, heb ik wat aan mijn haar laten doen. Of het een verbetering is is de vraag want het jeukt, ik mag het niet wassen en het slaapt erg vervelend. Maar goed, het zit er ook pas 2 dagen in, misschien gewoon even wennen. Een lokale vrouw heeft 2,5 uur aan mijn hooft zitten trekken en toen was het al klaar..

Nu zijn jullie waarschijnlijk wel benieuwd hoe het met mijn Malaria is, niet benieuwd? Onderstaand stukje even overslaan dan…
Eigenlijk wel heel goed. Merkte dinsdagavond al dat de koorts een beetje gezakt was, woensdag had ik geen last meer van de koorts. Woensdag was ook de hoofd en spierpijn weer een beetje in te dammen met paracetamol, wat de dagen ervoor ook echt niet lukte. Kortom het gaat helemaal de goede kant op. Merk wel dat ik nog erg moe ben, maar dat is een kwestie van bijslapen.

Verder zijn we zaterdag met de kinderen naar Kampala geweest, de hoofdstad van Uganda. Ongeveer 3 uur rijden vanaf Jinja. We zijn met de kinderen naar Wonder World geweest, het Disney land van Uganda. Voor Nederlandse begrippen ongeveer te vergelijken met een plaatselijke kermis.
Toch vonden de kinderen het fantastisch, ze hebben genoten. Achteraf hebben we een behoorlijk tijdje staan wachten omdat er wat onpraktisch geparkeerd was, zie foto! (het rode busje aan de zijkant is van ons) de autos staan letterlijk tot aan de uitgang geparkeerd.. handig hoor..
Uiteindelijk hebben een paar mannen een aantal auto’s handmatig aan de kant gezet.

Het is hier nog steeds lekker warm, al vind ik het moeilijk in te schatten hoe warm. Het is hier ook heel anders warm dan in NL, over het algemeen een stuk minder benauwd. Ik denk dat de temperatuur over dag toch wel rond de 30 graden ligt. ’s Nachts misschien 20 graden, gelukkig heb ik daar met slapen geen last van. Zolang ik genoeg eet en drink heb ik gelukkig ook overdag geen last van de warmte.

Verder had ik deze week 3 dagen vrij en had ik graag wat leuks gaan ondernemen, maar doordat ik een paar dagen in bed heb gelegen zijn die plannen helaas niet doorgegaan. Volgende week beter!

Groetjes Ellen

  • 25 November 2010 - 16:40

    Nel:

    dag ellen.

    fijn om te lezen dat het wat beter gaat met je.
    enne je haar is prachtig schrik niet als het tzt er uit haalt je denk dan dat je kaal wordt maar al die tijd vallen er geen haren uit en dan in een keer heel veel.

    groet Nel Veenman

  • 25 November 2010 - 19:11

    Jan Havenaar:

    Hoi Mzungu, fijn dat het al beter gaat, wel even schrikken, "malaria" heeft een beetje slechte naam.
    Leuke foto met al die auto's, is dat het plaatselijk garage bedrijf?
    Ik hoop dat je volgende week tijd krijgt voor je dreadlock holiday.
    Hartelijke groet en veeeeeel beterschap. Jan

  • 25 November 2010 - 23:12

    Maria:

    Hej Ellen,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. En heel herkenbaar allemaal!
    Grappig dat je je haar hebt laten vlechten. Toen ik in Oeganda was, heb ik dat ook laten doen. Zit er bij jou ook nephaar bij? Zo te zien wel. In het begin is het ontzettend irritant en heb je er veel last van. Het deed bij mij ook best zeer. Maar na een paard dagen ben je er aan gewend en merk je er niks meer van. Schrik niet als je het er uit haalt! Je kamt dan hele bossen haar eruit. Dit komt omdat je normaal iedere dag haren verliest maar nu blijven die gewoon zitten, zeg maar.
    Geniet er verder van!!

    Groetjes,
    Maria

  • 30 November 2010 - 18:07

    Anneke:

    ha Ellen,

    Wat een gezellig dagboek hou jij bij! Leuk om je zo een beetje te kunnen volgen.

    hartelijke groet van ons Dick en Anneke van der Sar en van Dick een kusss

  • 03 December 2010 - 13:00

    Corné En Lianne:

    Hoi Ellen,

    Zou dat was wel even schrikken denk ik, als je hoort dat je Malaria hebt. Goed om te horen dat het nu weer beter met je gaat.

    Fijn ook om te lezen dat je het verder naar je zin hebt daar.

    Wat zit je haar fantastisch trouwens :)

    Hartelijke groetjes en Gods zegen,

    Corné, Lianne en Marescha

  • 06 December 2010 - 20:13

    Elise:

    Hey Ellen,

    Leuk om weer eens bij te hebben gelezen. Wat balen zeg, dat je ziek bent!! Lees dat het al beter ging, de 25ste dus misschien ben je ondertussen weer de oude?

    Kmoet zeggen, je kapsel ziet er geweldig uit!!

    Hier van het weekend van de sneeuw genoten ...of soms gebaald ;-) Wat een verschil dan he!

    Succes weer met alles!

    Groetjes, Elise Witzier

    Enne, succes met de muggen hé.. :-)

  • 07 December 2010 - 14:08

    Esther:

    Hee El!

    Super leuk verslag! Leuk om je zo te volgen!

    Balen van die malaria... Hadden wij daar niet nog een discussie over;)??
    Je mist hier qua weer niet veel moet ik zeggen. Het vriest al dagen:S

    Beterschap nog!

    Liefs, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 65957

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: