Het mooie van Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu Het mooie van Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ellen Oudijk - WaarBenJij.nu

Het mooie van Oeganda

Blijf op de hoogte en volg Ellen

29 Juni 2013 | Oeganda, Jinja

Allereerst een korte mama Akena update. Een paar weken geleden, voordat we de geiten gaven, had mama Akena ons verteld dat ze een geitenhok had. Ze had ons echter niet vertelt dat ze hiervoor 3 euro huur per maand moet betalen, iets dat helaas absoluut niet haalbaar is.. Een vriendin van mama Akena heeft een stukje van haar land aangeboden, maar er moest dus nog wel een stal gebouwd worden. Er was van jullie giften nog wat geld over waarvan ik eigenlijk de kippen en het matras zou kopen, maar dit was niet genoeg om een stal te bouwen. Maar gelukkig wonen er in Waddinxveen een heleboel lieve behulpzame mensen waardoor het geld nu helemaal rond is. Er is helaas geen geld meer over voor kippen en een matras, maar dankzij jullie heb ik 4 geiten kunnen kopen en een goede stal kunnen laten bouwen, mijn dank is groot.. Niet alleen mijn dank is groot want toen mama Akena de stal zag pakte ze mijn hand en liet ze me de eerste tien minuten niet meer los. Jullie hebben een groot verschil gemaakt in haar leven en het leven van haar kinderen. En in de woorden van Jones, God bless everybody who contributed to mama Akena.

Ondertussen geniet ik van mijn leventje in Oeganda en van het feit dat alles zo normaal aan het worden is. Ik ga elke ochtend naar Makenke om met de jongens te werken, daarna werk ik wat aan school en ga ik even naar de stad voor een boodschapje. Ik klets even bij met de familie hier en loop even naar de markt voor de boodschapjes voor het avondeten. In de avond kijk ik een filmpje met Jones of kletsen we gewoon gezellig over van alles en nog wat. En dan is de dag alweer voorbij. Dit klinkt misschien allemaal niet zo bijzonder, maar dat is juist het fijne. Niet elke dag meer nieuwe dingen, maar gewoon mijn eigen ding in mijn eigen ritme.. De bodadriver die precies weet naar welke supermarkt en welke bank ik ga, de supermarkt meneer die weet welk beltegoed ik wil hebben en de marktmevrouw die weet dat ik uien en tomaten kom kopen en een hekel heb aan aubergine. En hier ben ik blij om, ik kwam om voor een half jaar in Oeganda te wonen, niet om te kijken maar om hier te leven met en voor de lokale mensen… Daarnaast geniet ik nog elke dag van de mooie dingen van Oeganda, die me ondertussen wat minder opvallen maar daardoor niet minder bijzonder zijn.

Ik zie het mooie in Oeganda in kleine Akena die nog geen woord kan zeggen maar me elke ochtend als ik naar Makenke ga langs de weg sta op staat te wachten voor een knuffel.

Ik zie het mooie van Oeganda in de vrouw die ik nog nooit had gezien maar een me lieve en welgemeende knuffel gaf toen ze hoorde dat ik de Luganda sprak.

Ik zie het mooie van Oeganda in de vriendin van mama Akena die haar een stukje grond aanbood zodat wij een geitenhok konden bouwen en mama Akena geen extra huur hoefde te betalen.

Ik zie het mooie van Oeganda in de marktvrouw die mij een tomaat gratis geeft, gewoon omdat ik zo leuk lach.

Ik zie het mooie van Oeganda in de vrouw die voor me ging staan bidden op straat terwijl ik haar net had verteld dat ik haar kinderen niet naar school kon sturen

Ik zie het mooie in Oeganda in de trots van zijn volk. Ik vroeg Fred (ex straatjongen) What is good about Uganda? A lot of things are bad, but I’m happy with Uganda, because I’ts my country.

Oeganda is mooi…

Liefs Ellen

  • 29 Juni 2013 - 15:54

    Willem Van Steijn:

    Hoi Ellen,
    Eindelijk een berichtje voor jou van onze kant. Het laatste verslag heeft me toch wel aangegrepen van de geiten, de kippen en het matra. Daarom wil ik € 100,00 overmaken zodat er dan toch nog een matras en kippen kunnen worden gekocht. Al jou verslagen heb ik tijdelijk weggezet in een aparte map, binnen m'n vaste e-mail adres. Door alle drukte rondom Trudi na het overlijden en het huwelijk van Carin en Ruben heb ik nu weer een beetje m'n eigen structuur en draai kunnen vinden. Dus had ik nu echt even tijd uitgetrokken om jou ervaringen te volgen. Inmiddels heb ik ook een mobiel e-mail adres omdat ik nu ook geregeld op de camping ben. Dit is het mobiel e-mail adres: wvansteijn5@icloud.com, misschien kun je me dan nog laten weten hoe ik die € 100,00 kan overmaken. Mocht dit niet lukken dan vraag ik het wel aan je vader hoe dit nog op korte termijn uit te voeren is. Ik wens je alle kracht toe en de moed die hebt gehad om dit mooie werk te doen.

    Met een lieve groet van,

    Willem van Steijn
    tel.mob.: +31681083869
    e-mob. : wvansteijn5@icloud.com

  • 29 Juni 2013 - 16:25

    Annefleur:

    Hoi Ellen,
    Elke keer weer lees ik jou verslag met plezier hier in Kaapverdië. Allebei een buitenlandstage maar zo totaal verschillend! Heel leuk en mooi wat je daar doet & als ik je zo hoor wil je niet meer naar huis haha.
    Ik ga over 10 dagen met gemengde gevoelens. Maar ik ben er aan toe om naar huis te gaan.
    Ik hoop volgend schooljaar ff te kletsen. Geniet er nog van!!

    xx Annefleur

  • 02 Juli 2013 - 08:47

    Oom Karel En Tante Nel:

    Lieve Ellen
    Wat ben ik blij met je verslag dat je je draai weer hebt gevonden.
    dit prachtige werk wat je doet daar heb ik veel waardering voor.
    Gods zegen in de verdere periode die je daar nog bent.
    Een hartelijke groet en veel liefs van O.Karel en T.Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Eindelijk terug!

Eindelijk terug ...

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Alsof het niets was..

05 Augustus 2013

I'll be back

28 Juli 2013

De glimlach van Fred

20 Juli 2013

Beautiful Uganda

13 Juli 2013

Begin van het einde
Ellen

Actief sinds 22 April 2010
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 65960

Voorgaande reizen:

27 April 2017 - 24 Mei 2017

Een nieuw avontuur

09 Februari 2013 - 05 Augustus 2013

Eindelijk terug!

03 November 2010 - 03 Mei 2011

Mijn reis naar Uganda

Landen bezocht: